Op de avond voordat Jezus gevangen genomen werd, zat Hij met Zijn discipelen aan de paasmaaltijd. Lukas 22 vertelt ons hoe bijzonder dit moment was. Jezus nam een beker en sprak: “Neem deze en deel hem onder elkaar. Want Ik zeg u dat Ik niet meer zal drinken van de vrucht van de wijnstok, totdat het Koninkrijk van God gekomen is.” Vervolgens nam Hij het brood, dankte, brak het en gaf het hun met de woorden: “Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doe dat tot Mijn gedachtenis.” Na de maaltijd nam Hij opnieuw de beker en zei: “Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt” (Luk. 22:17-20).

Vanaf dit moment toen Jezus het Avondmaal heeft ingesteld heeft het een diepe betekenis gekregen voor de gemeente van Jezus Christus. Het is niet slechts een herinnering aan het verleden, maar een geestelijke werkelijkheid waarin wij gemeenschap hebben met Hemzelf. Het is veel meer dan een symbolisch ritueel of een formele herdenking. Het Avondmaal is een geestelijke maaltijd van reiniging, gemeenschap en kracht.

Gemeenschap met Christus

Paulus schrijft in 1 Korinthe 10:16: “De beker der dankzegging die wij zegenen, is die niet de gemeenschap met het bloed van Christus? Het brood dat wij breken, is dat niet de gemeenschap met het lichaam van Christus?”

Wanneer wij brood en wijn nemen, hebben wij niet slechts een uiterlijke handeling, maar werkelijke gemeenschap met het lichaam en bloed van Christus. Dat betekent: we worden opnieuw bepaald bij de kern van ons geloof dat Jezus Zijn lichaam voor ons heeft gegeven en Zijn bloed voor ons heeft vergoten.
Het is dus niet zomaar wijn. Geestelijk gezien mogen we het zien als de beker waarin het bloed van Christus is, het bloed dat onze zonden heeft verzoend en ons vrijmaakt.

De kracht van het bloed van Christus

Het bloed van Jezus wast schoon. Niet gedeeltelijk, maar volledig. 1 Johannes 1:7 zegt: “Het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.” Iedere keer dat wij van de beker drinken, mogen we ons dit herinneren: alles wat ons belast is weggedaan. Wij staan schoon, verzoend en vrij voor God.

Het Avondmaal verkondigt steeds opnieuw die waarheid: Jezus’ bloed spreekt van vergeving, bevrijding en een nieuw begin (Hebr. 9:14, Hebr. 12:24).

Jezelf beproeven

Paulus schrijft in 1 Korinthe 11:27-31 dat we onszelf moeten beproeven voordat we aan het Avondmaal deelnemen. Wat betekent dat?

Het betekent dat we eerlijk en oprecht ons hart onderzoeken in het licht van Gods heiligheid. Zijn er zonden die we nog niet beleden hebben? Is er onvergevingsgezindheid, bitterheid of jaloezie die ons hart verduistert? Het Avondmaal vraagt een houding van nederigheid en oprechtheid.

Daarom nemen we tijd om onszelf te toetsen en te belijden wat tussen ons en God in staat. Niet om onszelf af te wijzen, maar juist om ons opnieuw door Zijn genade te laten reinigen. Zoals Hebreeën 4:16 zegt: “Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden, om geholpen te worden te gelegener tijd.”

Zegen of oordeel

Paulus waarschuwt dat wie op onwaardige wijze eet en drinkt, zichzelf een oordeel eet en drinkt, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt (1 Kor. 11:29). In Korinthe waren er daarom zelfs mensen zwak, ziek of gestorven (1 Kor. 11:30).

Maar dit principe werkt ook omgekeerd: wie met een oprecht hart en in geloof het Avondmaal viert, ontvangt kracht, genezing en vernieuwing. Want in het Avondmaal ligt niet alleen vergeving, maar ook herstel. Het brood spreekt van het lichaam van Jezus dat verbroken is voor ons (Jes. 53:5, 1 Petr. 2:24). Door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Genezing en kracht in het Avondmaal

Het Avondmaal is dus ook een maaltijd van genezingskracht. Wanneer we in geloof eten en drinken, ontvangen we nieuwe kracht. Zijn bloed reinigt ons, Zijn lichaam geeft ons leven.

Daarom mogen zieken en zwakken juist aan het Avondmaal komen, in geloof, om van Jezus te ontvangen. Het is een plaats waar genade stroomt, waar vergeving, vernieuwing en kracht uitgedeeld worden door de Heilige Geest.

Conclusie

Het Avondmaal is geen lege vorm, maar een heilige ontmoeting met de levende Christus. Het verbindt ons opnieuw met Zijn offer aan het kruis, het spreekt van vergeving door Zijn bloed, genezing door Zijn lichaam en gemeenschap met Hem en met elkaar (1 Kor. 10:17).

Daarom vieren wij het Avondmaal niet achteloos, maar met eerbied en geloof. Als wij naderen met een oprecht hart, wordt het Avondmaal een bron van zegen, van kracht en van diepe gemeenschap met onze Heer en Heiland, Jezus Christus.